Thursday, June 5, 2008

Jenama dan kita

Separa sedar aku perasan yang aku tunggu sehingga umur 23tahun untuk memiliki sebuah beg yang betul-betul berjenama.Beg Guess sempena harijadi yang ke-23 dari suami tercinta.Bukannya diri sendiri tak mampu nak beli tapi setiap kali berduit dan berangan-angan nak beli pasti simptom yang sama berulang lagi.hehe.. Kaki melangkah je masuk kedai mesti hati akan rasa berat,duit akan terasa sayang nak dikeluarkan,hati jadi liat nak membeli.Purse bagai hilang dalam bayangan atau buat-buat fokus yang purse tetinggal kat rumah atau poket terjahit sendiri secara automatik.ahaha gilalah!

Dulu merasa jugak nak pakai jam tangan Swatch waktu Form 1.Entah betul-betul teringin ataupun pengaruh persekitaran dan rakan sebaya di sekolah yang cukup kuat waktu tu.Sekolah swasta dan dikelilingi anak-anak 'lord' buat diri terasa nak bersaing dengan mereka..sedangkan siapalah kita ni.Tak sedar diri awak tu orang biasa-biasa saja.Masa tu tak silap jenama Baby-G baru keluar dan tengah meletup-letup macam bunga api di malam Merdeka.Ah ye..lagi satu masa tu trend bawak barang dalam paperbag memang tengah 'in' kat sekolah.Walaupun kekadang bawak air sebotol je,tapi demi nak bawak paperbag , botol pun botollah!Yang penting ada mata yang akan melirik dan melilau tengok paperbag yang dijinjing tulisan apa,gambar apa dan...BRAND ape??

Bila dah dewasa ni macam-macam trend muncul dalam masa beberapa tahun kebelakangan ni.Especially for girls,trend yang menjadi ikutan ramai gadis-gadis ialah jeans denim Levis lady's , beg berjenama Guess dijinjit secara berleluasa di tangan,kegilaan terhadap kasut multi color dan design semestinya dari Vincci.Permulaan pencetus trend revolusi inilah yang menerbitkan tarikan terhadap jenama-jenama setaraf yang lain untuk menawan hati gadis-gadis Malaysia ni.Pelbagai jenama dibawa masuk atau diilham sendiri di Malaysia kerana permintaan yang tinggi.Dengan itu muncullah pulak jenama seperti Nose,Forever21,NineWest etc. yang membuat awek kota metropolitan macam aku ni untuk jadi obses dan bergoncang jantung seketika.Ahaha..mana taknya..koleksinya da bomb tapi poketnya kosong!

Untuk yang rajin menyelak majalah pasti dibayangi dengan jenama2 mewah macam Coach,LV,Tods etc. dan teringin sangat nak memilikinya tetapi tak berapa nak mampu la pulak.(seperti diriku..hehe)Aura barangan mewah ni susah nak ditakfisrkan dengan kata2.Walaupun ada yang mempertikaikan keberbaloian membeli jenama2 ni tapi mutu dan kualitinya melalui pelbagai proses quality-filter dan perlu mencapai spec2 tertentu sebelum dibawa ke pasaran.Secara jujurnya kebanyakkan orang mula menggali info tentang jenama2 ini KERANA pasaran tiruan atau replica yang bersepah di pasaran.Perbandingan melangit antara harga sebenar dan replica salah satu faktor tidak ramai yang memilikinya sekaligus menjadikan ia lebih rare,exotic dan luxurious.Ia taklah semata-mata lambang kemewahantetapi lebih kepada usaha,kesungguhan dan keterujaan kita untuk mengeluarkan duit yang banyak untuk memilikinya.It takes a lot of effort,enough said.Ia juga aset untuk menaiktaraf diri sendiri.Kita rasa teruja dan bangga memiliki barang yang diidami lalu memuncaklah keyakinan diri.

Memiliki product yang genuine sangat membantu dalam meningkatkan self-esteem diri.Macam aku sendiri aku tak memiliki tapi aku merasai.haha.Dapat membezakan LV asli dan tiruan sudah cukup bagus.Tak perlu minta lebih lagi.In one sense,pemakai genuine product nampak lebih true dan sexy di satu aspek.Genuine products boleh dibezakan dari segi kemasan dalaman,warna,material,logo dan trademark tertentu.

Betullah kata orang barangan mahal ni semakin lama menjadi semakin cantik dan vintage.Aku sendiri penah melihat orang membawa beg LV yang sudah lama dibeli mungkin kerana warnanya menjadi semakin gelap hari ke hari tapi menjadi aset yang absolutely vintage!Semakin tua semakin digilai.Memang punya aura tersendiri.Alah membeli menang memakai.Tepuk dada tanyalah diri kita.


2 comments:

daniasyazleen said...

ko ni ada bakat jd writer lah..hehe

zeezam said...

gaya penulisan mcm dlm majalah seh.