Saturday, August 2, 2008

Cinta

Apa itu cinta?Cinta itu wujud dengan kehadiran perasaan yang bercampur baur.Manis,masam,pahit,kelat semua terasa.Tanpa ia tak lengkaplah cinta,tak bernyawalah ia.Dan separa sedar kita jarang mengakui yang sepi,sunyi,derita dan bahagia datang selari dengan cinta..

Sepi dan sunyi memang tak dapat lari dari hati kita.Bagaimana kita bahagia dan ketawa sekalipun rasa sunyi sesekali bagai datang menyinggah dihati kita yang sepi dan sendiri.Tak ramai yang tahu bagaimana rasa kesepian yang mendalam mampu memberi impak yang sangat menekan perasaan dan jiwarasa.Hidup dirasa bagai seorang,hati cemburu dan benci melihat orang yang berpasangan dan berkasih sayang.Kadangkala dunia dirasa gelap gelita bagai tak bermakna,bahkan ada yang hilang kepercayaan terhadap yang Maha-Esa.Begitulah penangan cinta yang memberi seribu makna dan tanda-tanya untuk orang yang belum merasa.Kesunyian bagaikan derita tanpa suara.

Cinta sebelum mengalami percintaan adalah lebih kepada sebuah tanggapan dan persepsi semata.Siapa yang sanggup untuk kedepan,sedar dan percaya yang cinta itu penuh derita,tak semestinya bahagia dan berdua.Kita lebih suka jalan selamat yang menggambarkan cinta sebagai bahagia,sentiasa gembira dan penuh makna.Sedangkan semuanya datang secara total dan tidak terbahagi.Tetapi mentaliti tentang cinta selalu hanya yang indah-indah belaka.

Cinta membuat seseorang lupa dunia.Hakikatnya cinta adalah sebuah kegilaan.Tiada orang yang bersikap normal dalam menempuhi alam percintaan.Kita membuat perkara tak masuk akal,melukakan hati orang yang kita sayangi,kita lupa diri dan segalanya.Semuanya jadi kurang penting kerana kita dilamun cinta.Kerana cinta kadangkala yang haram kita halalkan,yang pincang kita luruskan dan yang lara kita gembirakan.Cinta memberi kita semangat untuk hidup.Kita terasa dibuai walaupun sesekali malapetaka datang menyinggah tiba.Walau kadangkala hubungan yang terjalin adalah terlarang atau bakal gagal,kita tak pernah putus asa,Kita jadi tak dapat mengawal diri.Hati kita jadi mati atau kita sengaja buat-buat tak peduli.Tak bersedia rasanya menerima hakikat diri bakal sendiri tanpa cinta.Maka dengan itu dengan relanya kita makan hati untuk hanya memiliki sebuah cinta untuk diri sendiri.


Kita jadi tamak dan mementingkan diri sendiri demi kepuasan nafsu cinta.Cinta menuntut pengorbanan yang amat mendalam.Kalaupun tidak kita yang terluka orang-orang disekeliling kita yang memendam rasa.Mereka menderita atas segala kepahitan yang kita maniskan penuh palsu.Diwaktu itu segala nasihat dan teladan kita telan dan endahkan.Secara azalinya sebagai seorang manusia,kita memang tidak dapat lari dari dicintai dan mencintai.

Kita semua nak lebih dalam hidup.Kita mahu lebih kehidupan,lebih wang,lebih cinta dan kasih sayang dan lebih segalanya.Tapi kadangkala kerana terlalu mahukan lebih segala,kita selalu berakhir dengan tiada apa.Mata kita jadi buta,telinga jadi tuli secara tiba-tiba.Kita jadi emosi dengan kata-kata yang menghalang cinta.Kita abaikan orang lain untuk cinta palsu itu.Sebagai manusia kita akan selalu membuat keputusan dalam hidup kita.Kita selalu menyangka kita tiada kena mengena dengan orang sekeliling.Tetapi kita silap kerana setiap gerak langkah dan keputusan kita sebenarnya juga memberi impak kepada orang lain dari segala sudut dan segi.

Secara senyap kita menjadi kejam dan tak berperasaan.Kita buang orang lama untuk sesuatu yang lebih segar dan baru.Untuk seseorang lain yang kita berasa selamat,seronok dan teruja untuk dicintai.Untuk dia yang membuat kita gemuruh bila bersama,yang memberi cabaran baru untuk mendalami seorang 'beautiful stranger'.Semuanya indah hingga diri sendiri pun berubah.

Untuk semua yang bercinta,pernah bercinta,kecundang dalam cinta...kamu lebih tahu.Untuk yang belum mengenali cinta...sesungguhnya cinta itu lebih dari yang kita tahu.


nota kaki : Cinta mempunyai dimensi berbeza bagi orang yang belum bercinta,sedang bercinta,gagal dalam cinta,dan berkahwin atas dasar cinta.Cerita diatas adalah untuk mengkonklusikan cinta dari semua aspek walaupun tidak secara sempurna.Bukan cinta yang tidak sempurna...tapi kita sebagai manusia.

2 comments:

daniasyazleen said...

hmm..aku pun sedang dilamun cinta jugak. sepanjang mase aku pk kan die. walaupon die sentiasa dgn aku, aku slalu rindu kan die, bile aku sedih ke gembira ke aku ngadu dgn die, usap2 die. skang ni aku da tak sabar2 tunggu die kuar dari perut aku ni ha.. permata hatiku yg chumel dan kiut ni... heeeee~~~

deba said...

heeee..tak sabar gak!tak sabar nak jadik auntie deep!yay!