Monday, April 21, 2008

Perigi Mencari Timba

Saya bukak MW saya dan terjumpa hasil-hasil karya (kononnyala..) saya yang lama dan yang lapuk masa zaman bebudak dulu.Ahaha..kelakar pun ada juga bila bace..terkejut pun ade jugak dengan ayat-ayat saya yang boleh dikatakan tak menahan jugak.Well..ni ada satu lagi artikel yang saya tulis sendiri berkenaan dengan 'Perigi Mencari Timba'.Saya tak ingat bila saya tulis artikel ni tetapi prototaip yang saya simpan dalam MW adalah betarikh 25/04/2004...uhuk uhuk.4 tahun berlalu begitu pantas tanpa saya sedari dan yang sedihnya jugak...saya dah kurang sangat-sangat menulis.Harap dapat ada masa untuk meneruskan minat saya ni...doakan la yer !



' Perigi Mencari Timba '

Dunia ini tidak adil ataupun saya yang masih berada di kelompok yang sama.Karya ini kesimpulannya mungkin hanya kisah klasik perigi mencari timba.Saya memang gemar menulis di waktu-waktu emosi begini kerana banyak idea yang berkunjung tiba.Tetapi tidak apa-apa,perigi mencari timba dan emosinya saya,saya tetap akan berasa proud apabila membaca semula kisah ini in future nanti.

Kisahnya begini,mengenai seorang perempuan yang meminati seorang lelaki yang digelar ‘comel’.Tidak handsome, Cuma agak cute dan berjanggut.(Oh janggut itu sexy!)Boleh dikatakan minat pandang pertama,ya tidak mungkin cinta.Saye lebih percaya cinta menjurus kepada sesuatu yg lebih holy untuk disebut dan dipakai begitu sahaja disana-sini.Yang pasti..saya lahir kerana cinta.Namun di zaman moden ini,cinta telah banyak berubah.Menjadi lebih canggih,palsu dan bernafsu.Ah,pedulikkan ia!Saya pasti jatuh cinta,tetapi bukan hari ini.Kembali ke cerita si ‘comel’.Saya mesti akui saya amat meminatinya.Hanya sekadar suka-suka pada mulanya.Perasaan saya sudah mati seketika dan tiba-tiba lebih kurang seminggu kemudian dia muncul kembali di tempat saya menolong emak.Aku tersenyum manis dengan secebis harapan.Dan bezanya kali ini,dia dating setiap hari bersama ibu dan kadangkala kakaknya.Ayahnya sakit dan mereka selalu datang melawat.Hari demi hari pun,tidak mengorak langkah apa-apa.Sekadar duduk dan jelling dari pinggiran sahaja.

Dalam hati berkata “Siapalah aku ni,orang cute macam dia mesti tidak akan pandang aku punya!”Mukanya teramat serius sekali,lagaknya pendiam dan dari luarannya ku kira menampakkan sedikit sebanyak hati egois seorang lelaki.Bibirnya tidak pernah memautkan senyuman.Kecewa juga dan hamper putus asa melihat kelauan dia yang kaku dan seperti tiada perasaan itu.Tetapi aku beranikan juga untuk sekadar mengirim salam melalui pekerja lain.Itupun dea mengangguk sahaja,tidak lansung menjawab salam diberi.Kekecewaan ku dengan keegoisannya itu di tahap melampau kali ini.Teramat kecewa malah berniat untuk berhenti setakat ini sahaja.Dan tiba-tiba harapan menjelma lagi.Dalam diam-diam seorang lagi peker emal yang lain berjaya untuk berkomunikasi dengan si ‘comel’.Katanya aku mengirim salam dan jikalau boleh ingin mendapatkan contact number atau sebagainya.Itu semua rancangan pekerja itu dan aku tidak tahu menahu lansung kerana pada waktu itu aku sudahpun dirundung kekecewaan bukan?Dia rupa-rupanya segan selama ini.Sungguh tidak disangka dia akhirnya memberikan business card nya.

Cukup sampai disitu ringkasan cerita walau hakikatnya masih panjang lagi.Tetapi saya masih confuse dan tidak mengerti apakah semua ini kesilapan saya atau keegoan diri si ‘comel’.Kita conclude kan sahaja bahawa selepas itu panggilan telefon yang saya buat tidak menjadi,malah amat menyedihkan.Sinar harapan itu tiba-tiba gelap.Saya terfikir sejenak,adakah dengan mengambil risiko berkenalan dengan seorang ‘beautiful stranger’ itu,kita telah ditakdirkan untuk bercinta dengannya?Yah,mungkin juga dia fobia kerana membayangkan saya dan dia akan bercinta dan kemudian naik pelamin bersama-sama sebulan kemudian.It’s just ridiculous.Apa masalahnya,berkenalan dan menjadi hanya kawan?Seolah-olah dua orang yg saling tidak mengenali antara satu sama lain atau dalam erti kata lain absolute strangers,tidak boleh berkenalan kerana mereka tidah pernah kenal.Jadi untuk apa hendak kenal-mengenali jika memang sudah tidak kenal.Susah juga ya,ajak bercinta lelaki fobia,ajak berkawan sahaja pun macam forbidden pula.Mungkin juga main point nya ialah kerana perigi mencari timba.Perempuan mengejar lelaki.Saya yang mendambakan dea dahulu.
Okay..so pendek kata dia mereject saya.Layanan yang diberi di corong telefon sungguh memualkan seolah-olah ada aura untuk memalukan saya.Mendabik dada dengan ego sendiri dan menunjukkan betapa desperate perempuan seperti saya.Apa salahnya berkata tidak in the first place?Tetapi setelah sampai ke tahap memberi business card dan pabila dihubungi suaranya sumbang seolah-olah saya ini sungguh un-welcomed.Rasa terhina,pelik,marah dan geram bercampur baur.Katakan sahaja jika tidak mahu berkenalan dengan manusia-manusia di dunia ini atau mungkin tidak sudi.Dan kemungkinan dia sudah mempunyai teman wanita/teman lelaki…so fine katakan sahaja ‘Saya dah ada girlfriend’ atau ‘Sorry but im a gay’ .Susah sangat ke untuk menjadi seorang yang decent dan honest?

Penolakan secara gentlemen begitu akan lebih bersopan dan tidak menyakitkan hati.Kalau di reject macam itu,confirm saya boleh terima dengan hati terbuka.Guarantee tak melenting!Tidak tahu la pula jika dia memang gemar bersandiwara swasta.Inilah sebahagian cerita hidup saya yang baru berlepas lebih kurang 3 minggu.Dengan ingin merealisasikan ayat ‘don’t let the time pass you by’ aku tetap telah memberanikan diri sedikit dengan banyak bantuan lain.Tidak berjaya tetapi aku tetap berbangga dengan diri sendiri.Saya telah buat keputusan untuk membuat kesimpulan sendiri supaya dapat menjernihkan hidup kembali tanpa memikirkan masalah-masalah pasir seperti itu.He just couldn’t see the smile on my face.Maka biarkan sahaja.Sampai di sini sahaja kisah perigi mencari timba..tetapi timba itu dah pecah.Akan ku cari timba baru di kemudian hari!

No comments: